Federation Square, ACMI & NGV Australia

Igår utforskade jag Melbourne city centre och jag började vid Federation Square. De hade julpyntat med julgran och grejer!

IMG_3420

Vid Federation Square ligger Australian Centre of the Moving Image så jag passade på att göra ett besök där. Rätt häftigt faktiskt. Var inne i deras gift shop också och fick syn på dessa Harry Potter-julgranskulor. Hade det inte varit för att jag endast reser med handbagage hade jag köpt dem! Har liiiite begränsat utrymme så att säga, så synd.

IMG_3422

IMG_3426IMG_3423

Därefter fortsatte jag till National Gallery of Victoria för att spana in utställningarna där. Fick mig en smärre chock när jag kom upp på tredje våningen och skulle kika på en utställning som heter ”The highway is a Disco” som damen i receptionen rekommenderade mig. Möttes av en massa könsorgan i diverse konstellationer, haha. Inte direkt vad jag tänkte mig när jag hörde namnet. Undrar om detta ens skulle tillåtas i Sverige?! En del konstverk var häftiga men delar av utställningen skulle jag säga var ganska stötande och inte särskilt trevlig att kolla på.

IMG_3435IMG_3434IMG_3431IMG_3433IMG_3430

Det var min kulturella förmiddag i Melbourne 🙂 Eftermiddagen kommer upp senare.

Vi hörs!

/Emma

Lämna en kommentar